Wielu naszych klientów przed oddaniem sprzętu do naszego serwisu laptopów zadaje pytanie „ile czasu będzie trwać naprawa?„. Wiadomym jest, że im krócej tym lepiej, a najlepiej gdyby naprawa była wykonana tego samego dnia. My jako serwis bardzo chcielibyśmy aby każda naprawa laptopa zajmowała jak najmniej czasu, gdyż po pierwsze jest to satysfakcjonujące dla klienta a po drugie zwalnia nam się miejsce i moce przerobowe dzięki czemu możemy zająć się kolejną naprawą.
Jednak nie zawsze trafia się scenariusz idealny, w którym tego samego dnia stawiamy diagnozę i wykonujemy naprawę a następnie oddajemy klientowi sprawny sprzęt. Chociaż duża część napraw przebiega w bardzo zbliżony sposób, czyli Szybka i trafna diagnoza > Bezproblemowo przebiegająca naprawa > Pomyślne zakończenie wszystkich testów > Wydanie działającego sprzętu klientowi, czasem trafi się przypadek, który spędza nam sen z powiek i wymaga poświęcenia sporej ilości energii i czasu nie gwarantując pozytywnego zakończenia sprawy.
Przybliżymy w tym artykule kulisy naprawy laptopów, opiszemy ile przeważnie czasu zajmuje taka naprawa laptopa i jakie czynniki mają wpływ na to, w jakim czasie uda się przywrócić sprzęt do pełnej sprawności.
Ile czasu przeważnie zajmuje naprawa laptopa w serwisie?
Generalnie w naszym serwisie naprawa laptopa trwa około 7 dni roboczych, częściej nawet krócej – zależne jest to od rodzaju i złożoności usterki z jaką mamy do czynienia. W szczególnych warunkach czas naprawy laptopa w naszym serwisie może się wydłużyć do 14 dni roboczych a nawet niekiedy 21 dni roboczych. Jest to zależne od bardzo wielu czynników, które postaramy się naświetlić w dalszej części artykułu.
Od czego zależy czas naprawy laptopa w serwisie?
Wbrew pozorom, naprawa laptopa nie należy do czynności łatwych. Nawet jeśli dany serwis jest fachowym i polecanym serwisem z ogromnym doświadczeniem, nie oznacza to, że daną usterkę rozwiąże ekspresowo. Czynników wpływających na czas naprawy laptopa jest mnóstwo, postaramy się jak najczytelniej naświetlić jakie naprawy wykonuje się najszybciej a które są problematyczne i zajmują więcej czasu.
Najszybciej naprawia się laptopy które:
- Nigdy wcześniej nie były naprawiane przez inny serwis (bardzo często laptopy trafiają do niekompetentnych „fachowców” po których często nie da się już przywrócić sprzętu do życia).
- Nigdy wcześniej nie były naprawiane samodzielnie przez użytkownika (użytkownicy często bazują na poradach znalezionych w Internecie próbując ich na własnym laptopie, co często jest fatalne w skutkach).
- Występuje w nich powtarzalna usterka (to znaczy taka, która znana jest dla danego modelu laptopa) która daje się łatwo zdiagnozować.
- Występuje w nich usterka samoistna (to znaczy taka, która powstała nie z winy użytkownika, czyli np. laptop nie został zalany, nie upadł itp.).
- Usterka jest prosta i wymaga podmiany elementu na zasadzie 1:1 (na przykład wymiana stłuczonej matrycy na nową, wymiana uszkodzonego napędu na nowy).
- Bezproblemowo dostępne są części do danego laptopa.
- Dostępny jest schemat płyty głównej do danego modelu laptopa (nawet skomplikowaną usterkę naprawia się o wiele szybciej jeśli dostępny jest schemat).
Polecamy artykuły uzupełniające powyższe przykłady:
- Diagnoza laptopa. Jak zdiagnozować laptopa samodzielnie – poradnik. – Zanim zaczniesz szukać porad lub oddasz laptopa do niekompetentnego serwisu, być może tutaj znajdziesz rozwiązanie.
- Zalania, upadki, amatorskie naprawy, niekompetentne serwisy – czyli najgorsze rodzaje laptopów dla serwisu. – Rozwinięty opis problemów przytoczonych powyżej.
Najdłużej naprawa się laptopy które:
- Miały już styczność z innym serwisem, który nierzetelnie podszedł do problemu (na szczęście niekiedy zdarzy się serwis, który stwierdzi iż nie jest w stanie rozwiązać problemu i nawet nie będzie rozpoczynał jakichkolwiek operacji).
- Użytkownik próbował samodzielnie rozwiązać problem, często na podstawie znalezionych w internecie amatorskich porad.
- Laptop jest po zalaniu (można powiedzieć, że każdy przypadek zalania jest inny, gdyż w każdym przypadku inna jest ciecz oraz miejsce zalania co powoduje szybszą bądź wolniejszą korozje i uszkadza inny obszar laptopa).
- Laptop jest po upadku (każdy upadek niesie za sobą inne konsekwencje – przykład ten można porównać do powyższego przykładu zalania – przy upadku też występuje duża ilość zmiennych czynników mających wpływ na trudność naprawy).
- W laptopie występuje trudna do zlokalizowania usterka, której objawy są nieregularne (to znaczy usterka występuje losowo a przez większość czasu laptopa działa prawidłowo).
- W laptopie występuje usterka, której objawy nie wskazują konkretnego winowajcy i wymagane są szczegółowe pomiary napięć i sygnałów a nawet przebiegów na szynach.
- W laptopie występuje usterka, której objawy nie wskazują konkretnej przyczyny a dodatkowo brak jest schematu do danej płyty głównej co znacznie utrudnia pomiary i lokalizację uszkodzenia.
Polecamy artykuły uzupełniające powyższe przykłady:
- Diagnoza laptopa. Jak zdiagnozować laptopa samodzielnie – poradnik. – Zanim zaczniesz szukać porad lub oddasz laptopa do niekompetentnego serwisu, być może tutaj znajdziesz rozwiązanie.
- Zalania, upadki, amatorskie naprawy, niekompetentne serwisy – czyli najgorsze rodzaje laptopów dla serwisu. – Rozwinięty opis problemów przytoczonych powyżej.
Przykładów mających wpływ na to ile czasu trwa naprawa laptopa jest znacznie więcej i duża części z nich jest ze sobą powiązana i od siebie zależna. Powyżej opisane zostały najczęściej występujące czynniki w tej dziedzinie. Czasem wpływ na czas naprawy mają czynniki bardziej przyziemne jak na przykład sezon urlopowy podczas którego znacznie zmniejszają się moce przerobowe serwisu albo choroba jednego lub więcej serwisantów co też w pewnym stopniu ogranicza wydajność a co za tym idzie – wydłuża czas naprawy.
Ile czasu trwa naprawa gwarancyjna laptopa?
Warto nadmienić, że powyższa część artykułu dotyczy sytuacji, gdy w laptopie skończyła się gwarancja producenta i po naprawę zwracamy się do prywatnego, niezależnego serwisu laptopów.
Natomiast zagadnienie naprawy gwarancyjnej jest sprawą dosyć rozbieżną, gdyż mówimy tutaj o naprawie gwarancyjnej czyli takiej, której wszelkie koszty pokrywa producent sprzętu i zostaje ona wykonana bezpłatnie w czasie trwania okresu gwarancyjnego w przypadku gdy usterka powstała samoistnie, nie z winy użytkownika.
To ile czasu trwa naprawa gwarancyjna laptopa zależne często jest od polityki gwarancyjnej danej firmy i takich informacji najlepiej szukać najszybciej w karcie gwarancyjnej lub jeśli nie posiada ona takich informacji – w instrukcjach, warunkach korzystania i wszelkich innych dokumentach dołączonych do sprzedawanego laptopa.
Lecz kwestie te reguluje też kodeks cywilny a dokładniej mówiąc niezgodność towaru z umową. Jeśli do laptopa nie ma dołączonej karty gwarancyjnej lub innego dokumentu, który określa maksymalny czas i warunki realizacji naprawy gwarancyjnej, wówczas obowiązuje wspomniana wcześniej niezgodność towaru z umową – w tym przypadku sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do zgłoszenia reklamacji (warto wspomnieć, że ma 14 dni na wyrażenie swojego stanowiska, nie na naprawę!). Jeśli po upływie 14 dni kalendarzowych nie przedstawi swojego stanowiska, uznaje się, że nasze roszczenia zostały rozpatrzone dla nas pozytywnie. Tutaj też ważna uwaga – 14 dni w przypadku gdy siedziba firmy znajduje się na terenie naszego pobytu, natomiast gdy siedziba znajduje się poza tym terenem – wtedy obowiązuje termin 21 dni kalendarzowych.
Generalnie w tej materii istnieje także dużo czynników i zależności (np. rodzaj naszego roszczenia w dniu złożenia reklamacji, lub jego brak) i ciężko jednoznacznie stwierdzić jakie przysługują nam prawa jako konsumentowi, gdyż wszystko zmienia się zależnie od zaistniałych w danym przypadki okoliczności.
W kwestiach porad prawnych odnośnie naprawy gwarancyjnej polecamy kontaktować się z lokalnym rzecznikiem praw konsumentów. Należy mu przedstawić szczegółowo sytuacje a wtedy powinien on udzielić porady adekwatnej do danej sprawy.
Formularz zamówienia
Nazwa | Cena | |
---|---|---|
zł |
Witam oddałem laptopa na gwarancji do serwisu i mija już 21dien roboczy czy mogę starać się o zwrot pieniędzy lub nowy laptop
Witam. To zleży od: Regulaminu serwisu – jakie terminy serwis w nim określa, od tego czy serwis się kontaktował z Panem i określił swoje stanowisko w sprawie rozwiązania problemu, która to reklamacja (pierwsza? druga?), jaka jest przyczyna reklamacji, na jakich warunkach laptop został zakupiony (umowa kupna-sprzedaży, zakup na firmę, na osobę fizyczną itp.). Jest zbyt wiele czynników mających wpływ na to jaki finał może mieć Pana sprawa. Najlepiej będzie zebrać wszystkie powyższe informacje i skierować to pytanie do rzecznika praw konsumentów. W wielu miastach są takie poradnie a porady są bezpłatne. Pozdrawiam.
Witam serdecznie.
Około 12 października 2015 roku zalałem laptopa płynem typu cola+ wódka. Następnego dnia zaniosłem go do serwisu. Pracownik a może właściciel naprawę wycenił na 450 pln i dobrze. Do 12 grudnia, co tydzień dzwoniłem czy może już, ale zawsze słyszałem ,że jeszcze nie ale jest blisko. Mineło 4 i pół miesiąca i już odpuściłem. To jest normalne ?
Dzień dobry Panu. Takie zachowane ze strony serwisu do którego zaniósł Pan laptopa nie jest normalne. Owszem zdarzają się sytuacje, gdzie naprawa faktycznie może się przedłużyć ale serwis traktujący klienta poważnie, powinien informować o takich okolicznościach. Jeśli ze strony serwisu jest brak jakiegokolwiek kontaktu to prawdopodobnie temat został zapomniany a Pan zignorowany. Jednak są to tylko moje przypuszczenia i nie musza być one zgodne z rzeczywistością. Pozdrawiam.